Bezinning, verwondering & inspiratie!

JAAG DE LIEFDE NA!

Marieke en Elise Walinga van in gesprek met Marije Vermaas



Is er een specifiek moment waarop je besloot: Ik ga een boek schrijven over de Liefde?
Ja, het was midden in de drukte van een verhuizing en allerlei andere dingen in mijn leven dat ik besefte wat het meest belangrijke in het leven is: God liefhebben. En dus ook vandaag, op deze dag dat ik leef, is het de opdracht om God te zoeken, om aandacht te hebben voor Wie Hij is. Dat voelde zo bevrijdend! Ik ben veel gaan bidden, lezen en nadenken over wat die liefde voor God nou eigenlijk inhoud. Wat betekent het om Hem lief te hebben met heel je hart, kracht en verstand? Wat betekent dit voor de liefde voor mijzelf en voor anderen? En dus ook voor de drukte die ik in mijn leven ervaar? Het helpt me om dingen in perspectief te zetten en om keuzes te maken.

Wat is het belangrijkste element van Gods liefde voor ons dat wij mee zouden moeten nemen in onze liefde naar onze medemens?
God ziet mogelijkheden, waar wij vaak moeilijkheden zien of oordelen. Het leren kijken naar onszelf met de liefde van God, helpt ons ook om anderen met meer openheid en liefde tegemoet te treden. Om mensen een tweede kans te geven, en om te blijven geloven dat mensen kunnen veranderen.

'De liefde' is waarschijnlijk het onderwerp waarover het meest is geschreven. Wat maakt jouw boek anders dan andere boeken/teksten?
Ja, ik vond het zelf eigenlijk ook een beetje een afgezaagd onderwerp ;) En tegelijkertijd is het de liefde waar alles in dit leven om draait, dus zou je er niet vaak genoeg over kunnen lezen, horen, in oefenen. Ik merk bij mezelf dat het heel makkelijk is om te zeggen dat je liefdevol leeft, totdat ik een situatie komt waarin je toch merkt dat de liefde in je hart ver te zoeken is. Bijvoorbeeld in een conflict met een familielid of een lastige situatie op je werk. Het is makkelijk om mee te praten met anderen over hoe raar die ander doet. Het echt liefhebben van die ander vraagt dan een bewuste keuze. En dat is vaker dan je denkt best lastig! Daarom dit boek - het biedt inzicht, anekdotes, veel tips, vragen om te bespreken, en oefeningen om liefdevoller te leven. De basis daarvan is de liefde van God - voor jou, voor de schepping, voor Zijn zoon, voor de mensen om jou heen. Ook die mensen die jij niet makkelijk liefheeft.

In je boek ga je van liefde van God voor ons naar liefde voor jezelf en daarna voor de ander. Tegelijk weten we allemaal dat mensen die niet in God geloven ook van hun medemens kunnen houden. Hoe kijk je daar tegenaan?
Gelukkig is de liefde niet alleen iets van of voor christenen, stel je voor! Nee, Gods liefde is overal zichtbaar, ook (en soms misschien wel juist) in mensen die niet geloven. Ik geloof juist dat Gods liefde, God zelf, groter is dan we ooit kunnen beseffen. Het leren herkennen en je verwonderen over Gods liefde, misschien juist op de onverwachtse plekken, is juist zo'n prachtig avontuur!

Ik ga in het boek juist niet eerst over Gods liefde voor ons. Ik wil juist andersom kijken: hoe en waarom hebben wij God lief. Vaak zien we Gods liefde voor ons aan Zijn karaktereigenschappen, of hoe Hij zich voorstelt in de Bijbel - vaak juist aan (nog) ongelovige mensen. Wanneer wij beter zien hoe God is, en hoe liefdevol Hij is, kunnen wij ons oefenen om 'zoals Hem' te worden, om in de voetsporen van Jezus te lopen.  En Jezus toont ons hoe we anderen tot het uiterste kunnen dienen, liefhebben. Dat voorbeeld naleven vraagt ons wat. En dat is denk ik iets wat gehoorzaamheid vraagt. En daarin verschilt een christen denk ik van een niet-gelovige. Maar in ieder van ons, in ieder schepsel, is iets te zien van Gods liefde, van Gods hart. Dus het is helemaal niet zo gek als niet gelovigen ook liefhebben, integendeel!

Zou je kunnen stellen dat het besef/geloof in God hun liefde nog 'béter' kan maken, en zo ja, hoe dan?
Ik zou niet snel spreken in termen van beter of niet. Ik geloof wel dat christenen als het goed is meer kennis hebben van God, en daarin ook een voorbeeld kunnen zijn voor de wereld over hoe je kunt liefhebben. Liefhebben tot het uiterste, uit gehoorzaamheid, uit liefde voor God zelf. Aan onze liefde zou de wereld moeten kunnen zien dat we bij Jezus horen. 

Hoe? Ik denk door een innerlijk verlangen om te ander te dienen, jezelf minder hoog te achten dan de ander. En door je te laten leiden door liefde voor God, de Schepper, in de keuzes die je maakt. En dat kan dan soms radicaal anders zijn dan de keuzes die 'de wereld' maakt. We leven uiteindelijk niet voor onszelf, maar tot eer van God. Als je dat echt beseft en vanuit dat verlangen gaat leven, zal dit echt zichtbaar zijn in je levensstijl.

Veel (jonge) mensen in onze tijd hebben moeite met zich vastleggen in de liefde, op het gebied van het vinden/kiezen van een levenspartner. Ze 'willen' alle opties open houden. Wat kun je hun meegeven?
Ik denk dat niet alleen jonge mensen het moeilijk vinden om zich echt te verbinden aan een ander. Ook veel oudere mensen of stellen hebben moeite om steeds weer de ander te zoeken, te kiezen voor de ander, te dienen in plaats van op te eisen. Ik denk dat je bij het vinden van een partner, niet alleen maar (alhoewel het wel een belangrijk onderdeel is!) moet kijken naar wat je er zelf aan hebt of hoe jij wordt geliefd en gediend door de ander. Je kunt ook kijken naar wat jij kunt geven. En wat een verbinding met de ander jou brengt. Door de ander te leren dienen, en te kiezen om lief te hebben, ook als de ander soms moeilijk lief te hebben, wordt je meer heilig. Een boeiende insteek om eens over door te denken.

Liefde gaat om relaties. Wat kun je ons wat dat betreft (praktisch) meegeven in een tijd waarin steeds meer mensen steeds meer tijd besteden aan hun apparaten dan aan hun medemens?
Vaak brengen apparaten ons ook in contact met anderen, dus het niet altijd meteen slecht. Maar die apparaten maken het soms ook onoverzichtelijk, uitputtend en geven minder diepgang. Je kunt altijd contact hebben met alle mensen, overal ter wereld.

Bouw aan relaties door allereerst inzicht te krijgen wie voor jou het meest belangrijk is. En maak dan keuzes op basis daarvan. Dus als je elke avond druk bent met je werk, hobby's of sport, maar daardoor nauwelijks tijd hebt voor je partner of kinderen, ben je dan wel aan de juiste relaties aan het bouwen? Of als je steeds maar zit te appen met vrienden aan de andere kant van de wereld die je misschien nooit meer ziet, en je hebt daardoor geen tijd of aandacht of interesse meer in vrienden dichtbij huis, ben je dan wel aan het bouwen aan diepgang met mensen die dichtbij staan?  

Een laatste vraag: Als je twee zinnen in twee zinnen moet uitleggen voor wie dit boek is en waarom mensen het moeten lezen, wat zou je dan zeggen?
Dit boek helpt je allereerst om God beter te leren kennen en Hem lief te hebben. Als je Hem zoekt, zal je zien dat Hij overal aanwezig is. De vele oefeningen, tips, opdrachten en leuke verhalen maken liefde tastbaar en dichtbij voor het leven alledag, in contact met God, met liefde voor jezelf en anderen. 
 

Wil je het boek bestellen? Klik dan HIER.